Rīgas Domes korupcijas skandāli

jauns

Rīgas satiksme un mikroautobusu maršrutu iepirkums

Pēdējās izmaiņas veiktas 2013.gada 27.maijā.

Rīgas pašvaldības uzņēmums „Rīgas satiksme” 2012.gada nogalē konkursā par paaugstināta servisa pārvadājumiem mikroautobusu maršrutos par uzvarētāju atzina uzņēmumu, kas bija saistīts ar domes valdošās koalīcijas partijas „Gods kalpot Rīgai!” valdes locekli un „Rīgas satiksmes” darbinieku Aleksandru Brandavu. Pārbaudi šajā lietā veica Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB), taču interešu konfliktu nekonstatēja.

Atslēgas vārdi:Rīgas satiksme, Aleksandrs Brandavs, KNAB, Iepirkumu uzraudzības birojs

Piecos gados pārvadājumi par 25 miljoniem latu

Konkursa nolikums paredzēja, ka uzņēmumam, kas tiks atzīts par uzvarētāju, būs jānodrošina pārvadājumi mikroautobusu maršrutos turpmākos piecus gadus. Rīgas satiksme pieprasīja no katra pretendenta 20 000 latu drošības naudu, bet no konkursa uzvarētāja – 200 000 latu iemaksu uz nākamajiem pieciem gadiem un septiņu miljonu latu garantiju aptuveni 200 jaunu automašīnu iepirkumam. Līgums noslēgts par 25 mijoniem latu.

Konkursā pieteicās divi pretendenti – bez uzvarējušās pilnsabiedrības „Rīgas mikroautobusu satiksme” arī trīs uzņēmēju apvienība, ko izveidoja trīs pašreizējie pārvadātāji „Blands”, DMK un „Centība N”. Paziņojot, ka šā uzņēmuma iesniegtā bankas garantija nebija noformēta atbilstoši nolikumam, „Rīgas satiksme” šo pretendentu no tālākas dalības konkursā izslēdza.

Tiesa skatīs sūdzības noraidīšanu

„Blands”, DMK un „Centība N” sniedza sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB), jo uzņēmumu apvienība „Rīgas satiksmes” paziņojumu par noraidījumu saņēmusi tikai 3.janvārī - dienu pirms tam, kad beidzies termiņš apelācijas iesniegšanai. Jau 4.janvārī uzņēmēji iesniedza sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB), taču šajā dienā arī beidzies nogaidīšanas termiņš un „Rīgas satiksme” nekavējoties parakstīja līgumu ar otru atlikušo pretendentu „Rīgas mikroautobusu satiksme”. IUB sūdzību noraidīja, un noraidītais pretendents tā rīcību apstrīdēja Administratīvā rajona tiesā, kas ir ierosinājusi lietu. Uzņēmuma pārstāve pauda viedokli, ka konkursa rīkotāji apzināti izmantojuši gadu mijas svētku dienas, lai liegtu iespēju uzņēmumam apstrīdēt izslēgšanu.

Uzņēmuma „Rīgas taksometru parks” valdes priekšsēdētājs Leopolds Muižnieks, skaidrojot, kāpēc viņa uzņēmums nepiedalījās konkursā, pauda pārliecību, ka konkursa liktenis bija izlemts jau sākumā, jo citi pretendenti neesot varējuši izpildīt noteikumus.

Uzņēmumu pārdevis konkursa laikā

Uzvarējušās pilnsabiedrības „Rīgas mikroautobusu satiksme” dalībnieki ir SIA B-Bus un tai pilnībā piederošās SIA Sabiedriskais autobuss un SIA Vidlatauto, kā arī B-Bus vadītājam Vitālijam Komaram pilnībā piederošā SIA FPK. Uzņēmums B-Bus, kas reģistrēts Beļģijā, savulaik bija pazīstams ar nosaukumu Blagovest – tas pieder Beļģijas uzņēmumam B – International, kura līdzīpašnieks bija A.Brandavs. Viņš žurnālistiem sacīja, ka daļas šajā uzņēmumā pārdevis „mēnesi pirms gadu mijas” (domāts 2012./2013.gads), tātad konkursa laikā, taču raidījums Nekā personīga ziņoja – saskaņā ar Beļģijas uzņēmumu reģistra informāciju, vēl vismaz 6.janvārī jeb divas dienas pēc līguma noslēgšanas Brandavs bijis B – International līdzīpašnieks.

Konkursa laikā Rīgas domes valdošās koalīcijas partijas „Gods kalpot Rīgai!” valdes loceklis A.Brandavs bija ir arī Rīgas satiksmes Elektronisko norēķinu un projektu daļas vadītājs. Viņš ir arī valdes loceklis „Rīgas satiksmei” daļēji piederošās e-talona ieviesējfirmā „Rīgas karte”. Gan „Rīgas satiksmes” vadītājs Leons Bemhens, gan Rīgas mērs Nils Ušakovs jebkādu A.Brandava saistību ar konkursu noliedza.

KNAB nekonstatē interešu konfliktu

Pārbaudi šajā lietā veica KNAB, taču interešu konfliktu nekonstatēja. 2013.gada 10.janvārī KNAB informēja, ka A.Brandavs kā „Rīgas karte” valdes loceklis, pildot valsts amatpersonas pienākumus, nav izdevis administratīvos aktus vai veicis citas darbības attiecībā uz konkursā iesaistītajām komercsabiedrībām, kā arī nav bijis saistīts ar „Rīgas satiksmes” konkursa rīkošanu. Turklāt A.Brandavs nav iekļauts Rīgas satiksmes valsts amatpersonu sarakstā, līdz ar to viņa darbības nav vērtējamas Interešu konflikta likuma izpratnē.

„Rīgas mikroautobusu satiksme” pirmos mikroautobusu maršrutus pārņēma 2013.gada maijā. Tad arī Rīgas ielās sāka kursēt pirmie no tā nopirktajiem 180 mikroautobusiem.

Raksts tapis sadarbībā ar žurnālisti Evitu Puriņu.

Avoti:

TV3 „Nekā personīga” sižets.13.01.2013 no 16.55

Rozentāls, A. Mikriņu konkursa zaudētāji sola nepadoties. „Diena”. 04.01.2013

Kristovskis, G. KNAB nekonstatē interešu konfliktu saistībā ar apjomīgo mikroautobusu pārvadājumu iepirkumu galvaspilsētā. Leta. 10.05.2013.

Spalvēns, R. IUB: "Rīgas satiksmes" mikroautobusu pārvadājumu iepirkums bija juridiski korekts, Nozare.lv. 07.01.2013

Strupka, Z. Ierosināta lieta par IUB neizskatīto sūdzību „Rīgas satiksmes” mikroautobusu iepirkumu konkursā. Leta. 06.02.2013

Stankeviča,Z. „Rīgas mikroautobusu satiksme” pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai iegādājusies 180 jaunus mikroautobusus, ieguldot ap 10 miljoniem eiro. Leta. 10.04.2013

Atpakaļ uz sarakstu

Lūdzu, autorizējies!

Lai balsotu, lūdzu, autorizējies ar savu sociālo tīklu profilu! Tavi personas dati nebūs pieejami trešajām pusēm!